? ??????????????Splatter Pattern? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??20 Grabs Today. 2469 Total Grabs
. ??????Get the Code?? ?? ?????Lost in the View? ????? ?????? ???Rating: 4.3 (3 Ratings)??17 Grabs Today. 1082 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????????? ????Easy Install Instructions:???1 CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS ?

Monday, April 27, 2009

Contoh Kajian Tindakan

Antara contoh yang ingin saya beri adalah bagaimana untuk mengatasi masalah pelajar yang tidak memberi perhatian dan mengantuk dalam kelas semasa proses pembelajaran dan pengajaran.
Circle 1:
Menggenakan hukuman kepada pelajar yang tidak memberi perhatian dalam kelas dan mengantuk dengan menyuruh mereka melakukan kerja rumah tambahan,kemudian memantau samaada mereka masih lagi tidak menumpukan perhatian atau mengantuk dalam kelas atau tidak,jika kaedah ini masih tidak brjaya guru akan menukar kepada kaedah lain
Circle 2:
Menggalakkan pelajar aktif dalam kelas dengan memperbanyakkan aktiviti dalam kumpulan sesuai dengan pembelajaran berpusatkan pelajar. Pelajar tidak hanya mendapat input daripada guru sahaja sebaliknya dapat menukar pendapat dan input daripada rakan sebaya selain dapat menumpukan perhatian dan rasa mengantuk di dalam kelas.
Circle 3:
Jika kaedah circle 2 masih kurang berkesan, guru akan bertukar kepada kaedah yang lain, iaitu melakukan aktiviti di luar bilik darjah/ dilapangan. Pelajar- pelajar mungkin akan rasa lebih seronok dan teruja untuk proses pengajaran dan pembelajaran.

0 comments: