? ??????????????Splatter Pattern? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??20 Grabs Today. 2469 Total Grabs
. ??????Get the Code?? ?? ?????Lost in the View? ????? ?????? ???Rating: 4.3 (3 Ratings)??17 Grabs Today. 1082 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????????? ????Easy Install Instructions:???1 CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS ?

Monday, May 18, 2009

Teori Perubahan


Menurut Oliver (1996) dalam buku The Management of Educational Change: A
Case Study Approach, perubahan didapati lebih menggambarkan ciri-ciri
pendidikan berbanding dengan kestabilan.


Mengikut Dessler (1995)


1) PERUBAHAN KE ARAH PENINGKATAN


Perubahan ini memberi kesan kepada komponen-komponen tertentu
dalam organisasi seperti:
- Berlakunya perubahan dalam struktur organisasi.
- Memperkenalkan teknologi baru.
- Mengadakan program pembangunan staf untuk tingkatkan komitmen & produktiviti staf.


2) PERUBAHAN STRATEGIK ORGANISASI


Melibatkan keseluruhan organisasi seperti:
- Mendefinisikan semula peranan organisasi.
- Perubahan nilai teras organisasi.
- Pembentukan semula misi.
- Perubahan struktur & strategi organisasi.
- Mendefinisi semula staf dari segi tugas, peranan, tanggungjawab
& sistem ganjaran.


3) PERUBAHAN REAKTIF


Perubahan ini berlaku akibat tindak balas langsung daripada pelanggan & pihak berkepentingan (stakeholders) .
- Kepekaan pelanggan & stakeholders terhadap isu-isu persekitaran
dan etika memerlukan organisasi melakukan perubahan.
- Perubahan dari segi prosedur & cara layanan pelanggan hendaklah
dilakukan.


4) PERUBAHAN AKIBAT DARIPADA JANGKAAN


Perubahan dilakukan bukan disebabkan oleh desakan pelanggan tetapi kerana terdapatnya kesedaran dalam kalangan pengurusan yang perlu diadakan perubahan bagi memastikan organisasi memperoleh kebaikan kompetitif. Antara sebab perubahan ini dilakukan adalah:


Antara sebab perubahan ini dilakukan adalah:
- Persiapan menghadapi pesaing baru yang akan muncul.
- Persiapan terhadap kemungkinan berlakunya perubahan ke atas
kehendak pelanggan.
- Penciptaan baru teknologi yang memerlukan organisasi berubah.
- Persiapan bagi menghadapi perubahan polisi kerajaan.
- Perubahan dalam trend tenaga kerja.


MODEL-MODEL PERUBAHAN


1) MODEL PENGGABUNGAN ROGER


-Apabila masalah atau keperluan tersebut telah dikenal pasti, penyelidik akan menyiasat permasalahan itu dan bagaimana ia akan diselesaikan. Fasa ini melibatkan eksperimen & ciptaan yang banyak. Seterusnnya menghasilkan inovasi.

-Rogers (1995) mengakui bahawa inovasi tidak semestinya terhasil dari penyelidikan. Inovasi mungkin terhasil daripada amalan praktikal di mana pengamal mencari jawapan kepada permasalahan yang timbul.

-Perkara ini dikatakan sebagai knowing-in-action iaitu inovasi yang dihasilkan melalui pengamalan menjadi penting di dalam perubahan pendidikan


2) MODEL KANTER


- Model ini berasaskan kajian yang dijalankan oleh Rand Corporation pada tahun 1973 – 1978 dengan sokongan Pejabat Pendidikan Amerika Syarikat mengenai perubahan pendidikan (Berman & McLaughlin 1978)

- Tujuan utama kajian adalah untuk menentukan faktor yang menyebabkan atau menghalang perubahan pendidikan.

- Menurut Berman & McLaughlin, proses perubahan di sekolah melibatkan
3 langkah : 1. Daya usaha ( Initiation )
2. Implementasi

3. Penggabungan


3) MODEL ACOT


- Model ini berdasarkan Projek Apple Classroom of Tomorrow ( ACOT), kajian pengenalan komputer di dalam bilik darjah.

- Model ini mempunyai 5 langkah perubahan dalam proses pengajaran dan pembelajaran, iaitu


1.Kemasukan ( Entry )
2. Memilih ( Adoption)
3. Menyesuaikan ( Adaptation )
4. Penggunaan ( Appropriation )
5. Mereka cipta ( Invention )

0 comments: